Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Sophia?
Artikelen: 0

Belangrijkste ontdekking in de biologie?

Wat vinden jullie de belangrijkste ontdekking die gedaan is in de biologie en of de geneeskunde? Graag met onderbouwing.

ciao!
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Johan_vd

Re: Belangrijkste ontdekking in de biologie?

De bombardeerkever, omdat hij kannonen kan afvuren en daaruit komt dan een kokend heet vocht door middel van een chemisch proces.

Zijn vijanden zijn in geen velden te bekennen dan!

Kun je als een ontdekking zien toch?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sophia?

Ha, ik doelde meer op vindingen van wetenschappers die het inzicht verhoogden of medische zorg verbeterden. Maar, uitvindingen van de natuur zelf zijn zeker ook de moeite van het vermelden waard en een leuke aanvulling op het topic, dank voor je bijdrage.

- U Turn
Studentje

Voor zover we het al weten: de werking van de cel.

Want er geldt toch: subcellulair -> cel -> weefsel -> orgaan -> orgaansysteem -> organisme

Dus de ontdekking van wat er subcellulair gebeurt, vind ik één van de belangrijkste.
Alles is relatief...
Wouter_Masselink

Mendel, ontrafeling van het DNA, sequencing van het menselijk DNA, ontdekking van micro-organismen (v. leeuwenhoek)
"Meep meep meep." Beaker
lngr

De evolutietheorie. Simpel, elegant en geniaal. De evolutietheorie heeft zo'n briljant licht geworpen op de biologie, dat het mijns inziens onmogelijk is iets echt te bevatten in de donkerte van het pre-darwinisme. Bovenstaande ideeen zijn alleen te lezen als men uitgaat van het organisme als vehikel van de genen.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Sophia?

In de meer medische hoek is een van mijn favoriete uitvindingen: Zeep.

Ik las laatst dat bijvoorbeeld in India de kindersterfte met bijna de helft zou dalen als de mensen daar eindelijk eens zeep gingen gebruiken...

- U Turn
peterA

Van Leeuwenhoek,iemand die uit een niet academische achtergrond dergelijke baanbrekende ontdekkingen doet...hij gaf biologie een serieuze duw in de rug imho.

Peter
huh?
wim600008149

Eén van de belangrijkste uitvinders/ontdekkers voor de geneeskunde was ongetwijfeld Edward Jenner.

Hij introduceerde in 1796 in de geneeskunde het principe én de praktijk van de preventieve bescherming middels toediening van een stof die een imuunrespons uitlokt, met andere woorden, de vaccinatie.
Sophia?

wim600008149 schreef:Eén van de belangrijkste uitvinders/ontdekkers voor de geneeskunde was ongetwijfeld Edward Jenner.

Hij introduceerde in 1796 in de geneeskunde het principe én de praktijk van de preventieve bescherming middels toediening van een stof die een imuunrespons uitlokt, met andere woorden, de vaccinatie.
Was dat die kerel van het vaccin tegen (koeien)pokken?

Ik vind de PCR-methode ook een mooie vondst; helemaal als je de levensloop van de vinder eens bekijkt ...

- U Turn
wim600008149

Was dat die kerel van het vaccin tegen (koeien)pokken?
Yep. :shock:

Edward Jenner (1749-1823), after training in London and a period as an army surgeon, spent his whole career as a country doctor in his native county of Gloucestershire in the West of England. His research was based on careful case-studies and clinical observation more than a hundred years before scientists could explain the viruses themselves. So successful did his innovation prove that by 1840 the British government had banned alternative preventive treatments against smallpox. "Vaccination," the word Jenner invented for his treatment (from the Latin vacca, a cow), was adopted by Pasteur for immunization against any disease.

In the eighteenth century, before Jenner, smallpox was a killer disease, as widespread as cancer or heart disease in the twentieth century but with the difference that the majority of its victims were infants and young children. In 1980, as a result of Jenner's discovery, the World Health Assembly officially declared "the world and its peoples" free from endemic smallpox.

Enig gegoogel stelt mij trouwens in kennis van het feit dat mijnheer zijn eigen website heeft : :wink:

http://www.edward-jenner.com/
Dimevil

Linnaeus: omdat een goed kader om in te werken het belangrijkste is. En zijn systeem redelijk goed hanteerbaar en bruikbaar is.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **
Cassanne

De belangrijkste uitvinding voor de biologie is de microscoop. Binnen de bilogie... lastiger. Antibiotica is een goede, maar de eerder genoemde vaccinatie zeker ook.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Sophia?

De belangrijkste uitvinding voor de biologie is de microscoop.

Ha, en da's nog een Nederlandse ook! Hebben we in ieder geval iets om trots op te zijn...

- U Turn

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Lala

Ik ga met Wouter mee: Mendel en het gen-idee, ontdekking van DNA als drager van de erfelijke eigenschappen (ergens in de jaren '30 meen ik...)en de uiteindelijke opheldering van de ruimtelijke structuur van DNA door Watson, Crick en eigenlijk ook Franklin.
Appareo decet nihil munditia?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!