Sorry Don, maar dit is absurd.The Don schreef:Nee ik heb bewust theist er niet ingezet omdat ik denk dat er vanuit puur natuurwetenschappelijk oogpunt geen argumenten zijn om theist te zijn. Het standaard argument "er is geen bewijs voor het niet bestaan van God" laten we natuurlijk achterwege in deze discussie. Het oorspronkelijke onderwerp was toch gericht op atheisten en of die religieus kunnen zijn?Johan2 schreef:Dat is volgens mij ook niet "on-topic", geloof ik (ik zit hier nu toch bij is een atheist gelovig/religieus?). Maar als je het er toch over wilt hebben: waarom laat je nu de theist opeens buiten dit rijtje? Is er dan wel een bewijs dat god niet bestaat?
Je hoeft niet aan mij te antwoorden, want ik ben niet in die vraag geinteresseerd.
a) Het gaat niet aan dat jij (op basis van welke autoriteit?) vooraf mogelijkheden uitsluit.
b) Je rechtvaardigt dat kennelijk door de discussie te reduceren tot een discussie over de vraag of een atheist religieus is in de klassieke, god-gerelateerde betekenis. Maar dat is een gegeven en geen punt van discussie. De insteek van b.v. Rogier of OneStepForward laat je daarmee buiten beschouwing.
c) Waarom laat je de keuze voor agnost nog staan? Door theisme a priori uit te sluiten (op zich al een daad van opperste arrogantie), sluit je immers ook al de keuze voor agnosticisme uit. Want wat valt er nog principieel niet te weten of te kennen als er geen alternatief meer is voor atheisme?
Puzzels