Brownie schreef:ZonnTroLL schreef:
Level 4 en 5 zijn precies onmogelijk.. (1/2 cijfer per vierkant)
Maar is daar dan maar 1 unieke oplossing?
Ik denk zelf van niet. Ik ben zelf bezig geweest met een algoritme die sudoku's probeert op te lossen door enkel logisch te beredeneren met de gegeven regels. Dit werkt prima voor niveau 2 en 3. Bij niveau 4 en 5 ( en hoger ) zul je denk ik trail-and-error moeten gebruiken en vanuit een bepaalde positie verschilende oplossingen gaan proberen en vanuit die positie weer de eenvoudige wegstreepfuncties te gebruiken en kijken of hij vervolgens wel oplosbaar is tot 1 unieke oplossing.
Erg leuk om te doen maar wel best lastig om zoiets snel en netjes te houden. Ga hem denk ik binnenkort overnieuw schrijven en proberen nieuwe strategien te verzinnen.
Overigens zijn niveau 4 puzzels in de boekjes erg goed op te lossen, zit vaak 1 of 2 x een 'probleemmuur' in. 5 is al lastiger.
"Hoever / hoe dichtbij is dit eigenlijk bij kunstmatige intelligentie?"
Oneindig ver volgens mij. Het denkwerk wordt door de mens gedaan, het algoritme is niets intelligenter dan een horloge. Het algoritme leert en bedenkt niets.
Ben ik met je eens. Oneindig ver wil ik niet zeggen want de ontkrachtig van vrije wil is ook gebasseerd op het feit dat de mens zou handelen naar de natuurwetten en daarmee dus vast ligt. Maargoed, dat is een geheel andere discussie
Wat ik me wel net bedacht dat dit type puzzel eigenlijk heel elementair is. Misschien spelen ze aan de andere kant van het universum ook wel sudoku?
Hangt er natuurlijk erg vanaf. De logica van die soort (configuratie van aardig hoopje elementaire deeltjes ofzo) kan wezenlijk verschillen van die
van ons. Ook hoeft die soort geen herkenning te hebben voor figuren ( cijfers, bolletjes, rasters, etc ) zoals wij en daarmee niet eens iets met die puzzel te kunnen doen. Daarbij nog veel meer dingen.
Maargoed, je blijft altijd een kans hebben. Herinner mij dat in "Godel, Esher , Bach" boek een onderwerp over het vraagstuk ging of wiskunde universeel is in he heelal.
Maargoed, back on-topic:)