Van Menheffrin heb ik afscheid genomen, na twee vrij vruchteloze discussies. Maar jij hebt recht op nog een reactie. Al ben ik niet kapot van je argumentatiestijl, in elk geval waardeer ik je geduld om er nog eens op terug te komen.
lou montagne schreef:Verschillende uitgangspunten geven een verschillende kijk de zaken. Bij concrete zaken, en bij 'de wetenschap' is dat niet erg - meestal komen we er dan wel uit omdat de praktijk en de empirie daarin de doorslag geven. Bij ideologische zaken ligt dat anders. Religieuze concepten bijvoorbeeld berusten niet op empirische grondslag maar op geloof.
Het beste wat ik er over kan zeggen is dat de waarden (anderen zouden zeggen 'waarheid') van religieuze concepten slechts cultureel tot uiting komen. Cultuur is fluïde -het is om je heen en zit in je, en leent zich daarom maar zeer moeizaam voor objectieve empirische benadering en toetsing.
Je "'stellingen en argumenten" stijl leidt zo tot niets, en getuige je ietwat bittere afscheidt vind je dat kennelijk ook, alleen lijkt het er sterk op dat je de ander daar geheel verantwoordelijk voor houdt.
1. Het feit dat onze discussie niet op gang komt, heeft niet zoveel te maken met verschillende uitgangspunten, maar vooral met het feit dat wij beiden de indruk hebben dat de ander niet ingaat op vragen en stellingen.
2. Ik heb al eerder aangegeven dat je jezelf wetenschapsfilosofisch gezien beter moet voorbereiden. Je blijft die tegenstelling tussen empirie en meta-kennis maar herhalen, zonder ooit in te gaan op mijn vragen daaromtrent. Nu ook weer spreek je van 'concreet' vs 'ideologisch', zonder te beseffen dat die tegenstelling heel lastig hard te maken is (in elk geval is er een groot grijs gebied). Je hebt het over 'de wetenschap', zonder te expliciteren over welke wetenschap je het hebt. Ik heb je gevraagd wat je met empirie bedoelde: experimenten, double blind e.d., dus een streven naar een positivistisch wetenschapsideaal? Nee, antwoordde je, dat was het niet. Maar wat dan wel? Ik heb langzamerhand het idee dat je maar wat rommelt met termen die goed klinken, zonder zelf goed te weten waarover je het hebt.
3. 'Religieuze concepten berusten niet op empirische grondslag, maar op geloof'. Zo'n zin vraagt om definitie wat je bedoelt met 'empirisch'. Jij antwoordt dan: 'objectiveerbaar'. Als ik vervolgens vraag hoe je dan aankijkt tegen concepten als 'eerlijkheid' en 'waarheid', dan geef je weer niet thuis. En uiteindelijk herhaal je dan maar weer je uitgangspunt over 'empirie' vs 'meta-kennis', alsof dat dan een antwoord is op de vragen.
4. Over het gebrek aan toetsingsmogelijkheden van 'religieuze concepten': tja, dat is natuurlijk maar wat het concept precies zegt. Maar zoals ik eerder al aangaf: er is enorm veel wat wij niet kunnen toetsen. Maar je bent daarop niet ingegaan. Het probleem is dat je niet eens lijkt te zien dat hier een probleem is.
Men kan slecht vanuit twee verschillende uitgangspunten werken. Een discussie voeren door nu eens vanuit dit en dan weer van uit dat uitgangspunt te reageren is erg verwarrend en werkt niet.
Als ik zeg dat ik opensta voor verschillende verklaringen van mystiek, betekent dat niet dat ik vanuit verschillende concepten werk. Het betekent gewoon wat ik zeg: dat ik niet bij voorbaat één type verklaring uitsluit, althans niet zonder goede argumenten. Dat heet een 'open mind'.
Je houdt de mogelijkheid open dat mystiek allemaal te verklaren is uit menselijke factoren.
Ik niet. Ik zie meer kans 'mystieke ervaringen' te begrijpen vanuit een biologische en evolutionaire benadering. Daartoe had ik ook al een voorschot gegeven in bericht 14. Met een link naar het verhaal van Jill Bolte Taylor's en haar neurologische duiding van 'mystieke toestanden.' Verder ook mijn opmerking daar dat het brein 'het zelf' kan 'uit te zetten,' en dat dit geëvolueerd zou kunnen zijn als een bescherm- en overleef-mechanisme.
1. 'menselijke factoren' staan bij mij tegenover 'transcendente werkelijkheid'. Een biologische en evolutionaire benadering richt zich op een verklaring van mystiek vanuit menselijke factoren.
2. Dat er in de hersenen e.e.a. gebeurt bij een mystieke ervaring (bij elke ervaring trouwens), is duidelijk. Maar wat zegt dat over de aan- of afwezigheid van een werkelijkheid buiten het zelf, die deze ervaring veroorzaakt? Vergelijk het met verliefdheid: als ik verliefd ben, gebeurt er van alles met mij op neurologisch vlak. Betekent dit dat er geen geliefde is buiten mij? Het punt is dat hier een correlatie van fysieke veranderingen en bewustzijnstoestanden wordt gezien als een causale relatie. Dat is echter nog geenszins aangetoond en zeker is het geen bewijs dat we bij voorbaat transcendente verklaringen van (sommige) mystieke ervaringen moeten uitsluiten.
3. Het zelf 'uitzetten' is een interessante gedachte. Je komt hier voor het eerst in de buurt van een definitie van mystiek en daar ben ik blij mee. Bedoel je dat mystieke ervaringen inhouden dat het 'zelf' wordt 'uitgezet'? Zo ja: (a) waarom gooide je dan eerst allerlei inspirerende figuren en mystici op één hoop (zie één van je vorige posts)?, (b) wat is precies 'uitzetten'? Zijn mensen tijdens een mystieke ervaring zich niet langer bewust van zichzelf? Als dat zo is, hoe komt het dan dat zij die ervaringen later wel kunnen beschrijven e.d.?, © stel dat het waar is dat deze eigenschap van het brein is geëvolueerd als overlevingsmechanisme, wat zegt dit dan over de aard van mystieke ervaringen? Ook hier dreigt verwarring van causaliteit en correlatie.
In geloofszaken is het lastig, zo niet onmogelijk om rationeel (verstandelijk) tot eenduidige overeenstemming te komen omdat de empirische basis ontbreekt. Het is in het domein van geloof niet de empirie die de doorslag geeft, maar een eigen krachtige ervaring of anders wel een autoriteit. Één die zeg: neem dit of dat nu maar voor waar aan. Klaar.
Dat is vooral je eigen vooroordeel over geloofsgesprekken. Maar dat daargelaten: wij voeren helemaal geen geloofsgesprek. Althans, ik doe dat niet. Ik stel gewoon kritische vragen, op basis van logica en enige wetenschappelijke kennis. Jij reageert wat dogmatischer, helaas.
Het was zeker niet mijn bedoeling je 'tegen de haren in te strijken;' ik had me geen beeld van je gevormd, en dacht simpelweg op je tekst te reageren. Je vat het anders op. Je boze woorden zeggen me dat je je persoonlijk aangevallen voelt.
Ik denk dat je er goed aan doet er op te wijzen wanneer de 'tegenpartij' ad hominem bezigt, want dit is er vaak de oorzaak van dat de gemoederen opgehitst raken. Maar omgekeerd kan men zich zelf ook ophitsen omdat men de reacties op de eigen argumenten als een persoonlijke aanval ervaart, omdat men zich sterk met het eigen standpunt vereenzelvigt.
Als dat niet je bedoeling was, moet ik dat geloven. Ik vraag me dan wel af waarom je het nodig vond die zin op te nemen. Ik voel me in het geheel niet aangevallen door je betoog, want daar is het helaas niet sterk genoeg voor. Ik erger me slechts aan rammelende argumentatie en onheldere concepten. Dat is de onderwijzer in mij, vrees ik. Ik zou wensen dat je een betoog opzette waardoor ik mij aangevallen kan voelen: dat zou prikkelen tot een werkelijke discussie.