Puzzel Puzzels
Johan2
Artikelen: 0

Re: Leven na de dood

Tsja, wat verwacht je anders van een EO "wetenschaps"programma :D .
Die aanhalingstekens zijn net te veel van het goeie. Zo toon je jezelf even vooringenomen. Ook voor jou: getverdemme.
Woerlee zelf is wel een bekende onderzoeker van BDE's en heeft ook een boek erover geschreven
Wist ik niet, maar het schrijven van een boek maakt hem overigens nog geen onderzoeker. Uit de eerste regels van de link die je geeft begrijp ik dat hij de extinctie-these aanhangt en uitdraagt, de theorie dat er geen onsterfelijke ziel en geen leven na de dood bestaan. Nu is aanhangen één, maar uitdragen iets heel anders. Dat maakt hem tot een zeloot en niet veel beter dan Lommel.

Volstaan met de constatering dat BDE's geen bewijs zijn voor een onsterfelijke ziel of een leven na de dood, is aanzienlijk effectiever dan het meteen ook ontkennen ervan.
Wat ik wel mooi vond is dat in dit programma de zogenaamde 'skeptische' claims recht tegenover de 1e persoons beschrijvingen afgespiegeld werden.

Dus iemand zegt dat hij na een fietsongeluk uit zn lichaam schoot en de hele rit naar het ziekenhuis boven de ambulance zweefde, dan zegt de skepticus dingen als 'een bovennatuurlijke verklaring is niet nodig' en 'zuurstoftekort', etc. En zo vond ik mooi weergegeven hoe absurd ook de skeptische verklaringen zijn.
Ja, sorry, maar ik vrees dat dat berust op een gebrek aan kennis van jouw kant. Ik neem aan dat er in het bde topic voldoende links staan om je uit te leggen waarop die veronderstellingen berusten.

En anders doen we het hier de komende dagen nog wel eens over.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

p__

Dat maakt hem tot een zeloot en niet veel beter dan Lommel.
Huh sinds wanneer is van Lommel een zeloot?
aanzienlijk effectiever dan het meteen ook ontkennen ervan.Ja, sorry, maar ik vrees dat dat berust op een gebrek aan kennis van jouw kant. Ik neem aan dat er in het bde topic voldoende links staan om je uit te leggen waarop die veronderstellingen berusten.

En anders doen we het hier de komende dagen nog wel eens over.
Laten we dan maar beginnen met het bewijs dat de hersenen bewustzijn produceren, daar draait het immers om. Natuurlijk, als je vantevoren uitgaat van die onbewezen aanname, ja dan wordt het heel wat aannemelijker dat zuurstoftekort zulk soort ervaringen kan veroorzaken. En dan kun je gerust dingen zeggen als 'het is zuurstoftekort'. Maar zonder die aanname, is het zuurstoftekort verhaal net zo min aannemelijk als dat zuurstoftekort in een ballon deze ballon laat ervaren hoe een gemarineerde lamskotelet met gesmolten geitenkaas smaakt. :D
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

Die aanhalingstekens zijn net te veel van het goeie. Zo toon je jezelf even vooringenomen. Ook voor jou: getverdemme.
Was het maar vooringenomenheid, ik heb zelf al eens vaker dergelijke programma's zitten kijken. Ik verwacht het wel, maar hoop nog steeds van niet. En ik laat de verwachting ook niet teveel overheersen, don't worry :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Johan2

Huh sinds wanneer is van Lommel een zeloot?
Zeg ik ook niet. Men kan inderdaad, al dan niet terecht, op basis van onderzoek concluderen dat de geest voortleeft o.i.d., maar het omgekeerde kan niet en dat maakt W. tot zeloot. Men kan wél aantonen dat het bewuste onderzoek niet hoeft te wijzen op een voortlevende geest o.i.d. door te laten zien dat alle aspecten van bde's ook buiten bde's voortkomen en kunnen worden opgewekt, dat verschillende aspecten sterk cultureel gebonden zijn (het zien van Jezus of Mohammed), dat bde's zich soms "vergissen" (men ziet levende mensen waarvan men dacht dat ze dood waren), dat men een bde kan hebben zónder bd te zijn (b.v. bij diepe val in ravijn) enz.

De bde-bewijzen voor het bestaan van een voortlevende geest lijken erg op die voor reïncarnatie, een fenomeen dat ook wordt aangehaald in de recensie die je linkte: Woerlee heeft met dit boek aangetoond zeer goed en helder te kunnen schrijven, maar inhoudelijk heeft hij zijn werk niet best gedaan. Hij noemt voorstanders nauwelijks bij naam en negeert bijvoorbeeld al het bewijsmateriaal voor reïncarnatie (Stevenson, 2000; Rivas, 2000) .... Nu heb ik niets tegen het geloof in hemel en hel of in reincarnatie, maar beide gaan niet samen in de visie van de EO. Ik zou dus niet te enthousiast zijn over die recensie, als ik jou was. Want als één´van beide niet kan kloppen, waarom dan niet de hemelvariant, of beide?
Natuurlijk, als je vantevoren uitgaat van die onbewezen aanname, ja dan wordt het heel wat aannemelijker dat zuurstoftekort zulk soort ervaringen kan veroorzaken.
Ja, maar zuurstoftekort veroorzaakt zulke ervaringen en dat al lang voordat je bijna dood bent. Een uurtje in extreem ijle lucht en je wordt al zo rustig en vredig als maar zijn kan.
Maar zonder die aanname, is het zuurstoftekort verhaal net zo min aannemelijk als dat zuurstoftekort in een ballon deze ballon laat ervaren hoe een gemarineerde lamskotelet met gesmolten geitenkaas smaakt. :D
Hm, volgens mij moeten we dit verder bepraten bij een maaltijd, bij jou thuis.
BDE

Welke stellingname je ook kiest hij is altijd gebaseerd op een vooringenomenheid.

Het is zelfs zo dat wij onze argumenten kiezen die onze vooringenomen menig bevestigen.

Alle argumenten die niet passen worden genegeerd en/of verworpen en dit alles gaat buiten de feiten en objectiviteit om.

Als je puur objectief kijkt dan zijn ervoor geen enkele stellingname feitelijke bewijzen en is de hele discussie hypothetisch/theoretisch.
p__

De bde-bewijzen voor het bestaan van een voortlevende geest lijken erg op die voor reïncarnatie, een fenomeen dat ook wordt aangehaald in de recensie die je linkte: Woerlee heeft met dit boek aangetoond zeer goed en helder te kunnen schrijven, maar inhoudelijk heeft hij zijn werk niet best gedaan. Hij noemt voorstanders nauwelijks bij naam en negeert bijvoorbeeld al het bewijsmateriaal voor reïncarnatie (Stevenson, 2000; Rivas, 2000) .... Nu heb ik niets tegen het geloof in hemel en hel of in reincarnatie, maar beide gaan niet samen in de visie van de EO. Ik zou dus niet te enthousiast zijn over die recensie, als ik jou was. Want als één´van beide niet kan kloppen, waarom dan niet de hemelvariant, of beide?
Ik heb die recensie niet gelezen, maar ik ben het sowieso niet met Rivas eens (hij zat ooit trouwens op dit forum) want hij is een dualist en ik niet.
Ja, maar zuurstoftekort veroorzaakt zulke ervaringen en dat al lang voordat je bijna dood bent.
In hoeverre komt die ervaring overeen met de BDE ervaring? Hiermee wil ik vragen: lijkt de zuurstoftekort tunnel op de BDE tunnel? Of is het een versimpeling ervan, en zou je met het zuurstoftekort-idee ook de ervaring van het rijden door de MontBlanc-tunnel kunnen verklaren?

Zoals ik het een BDE'er ooit zag formuleren op een BDE forum:
This may be an example of two techniques that one often encounters in the skeptical literature:

(1) Because the phenomenon you describe ("X") can't possibly be real but bears a passing resemblance to an established phenomenon ("Y"), it MUST have been Y -- especially since your own testimony isn't scientific evidence and counts for nothing. You and two friends thought you saw a metallic 100-foot disk with glowing orange windows that was directly above your heads and blocked out the night sky, but since this is impossible you were in fact among the many who have failed to recognize a bolide meteor.

(2) "Explaining" the entire phenomenon by focusing on one aspect of it while ignoring the rest. Many bolide meteors are orange and your UFO had orange windows, so we may safely assume that you saw a bolide meteor -- even though it looked to you and your friends like a humming 100-foot disk that hung directly above your heads for five solid minutes.
Maar goed, zelfs opwekbaarheid binnen of buiten een sterf-situatie zegt uiteindelijk niets over het bestaan van een transcendentale geest, want het trancendentale proces kan ook getriggerd worden door zuurstofgebrek. Het hele proces van afnemende hersenactiviteit blijft een fysiek proces, en als gedeeltes van dit proces in andere situaties ook voorkomen (misschien bij hoge zwaartekracht, verdoving, ijle lucht, etc.) dan verwacht je ook dat dit dezelfde (gedeeltelijke) ervaringen oproept. Ik meen me ook te herinneren dat Sam Parnia de zuurstofgebrek-verklaring heeft gefalsificeerd, door onderzoek waarin bleek dat mensen die ervaring ook hebben zonder dat er sprake is van zuurstofgebrek.
Sign

Het is met de huidige techniek mogelijk om DNA uit fossielen te halen die 100.000 jaar oud zijn, jullie weten DNA de blauwdruk van het fysiek levend wezen in/uit onze dimensie. Als de techniek zo vooruit gaat zijn we straks instaat een kloon te maken uit zo`n fossiel, dus alles hangt af van de techniek die de mens bedenkt/verbeterd om nieuwe uitkomsten te bewerkstelligen, om de mens meer te laten begrijpen van zichzelf en zijn omgeving/universum . DNA gaat dus blijkbaar niet verloren, als het menselijk lichaam zijn taak heeft volbracht en dood is, het is alleen de kunst DNA uit materie te halen hoe klein en oud of nietig de materie ook mogen zijn, alles hangt af van de techniek.

Ik ben van mening dat het bewustzijn/de geest ook bestaat uit materie, alleen is de mens nog niet instaat de bouwstenen van het bewustzijn/geest waar te nemen middels de huidige techniek, maar we er rekening mee moeten houden dat het bewustzijn/geest net als het DNA nog aanwezig is, nadat het lichamelijke/fysieke lichaam zijn taak heeft volbracht en de fysieke dood intreed.

Dementie zegt niets over het bewustzijn/de geest, dementie is het aftakelen van het fysieke lichaam, het afsterven van weefsel van hersenscellen, waardoor de prikkel het bewustzijn/de opgeslagen gegevens (bewustzijncellen) niet meer kan BEREIKEN…… omdat het elektrisch signaal in sommige gebieden in de hersens, door het afsterven van de hersencellen door dementie, niet meer zijn ontlading heeft…..waardoor naar mijn mening de bewustzijncellen/opgeslagen gegevens niet meer BEREIKT worden. Als de opgeslagen gegevens niet meer bereikt worden, wil dit niet zeggen dat de gegevens niet meer aanwezig zijn, nadat de hersenscel is afgestorven.

Net als het DNA de blauwdruk is van de fysieke materie……………Is het bewustzijn de blauwdruk van de geestelijke materie…..

Gr. Sign
1207

Net als het DNA de blauwdruk is van de fysieke materie……………Is het bewustzijn de blauwdruk van de geestelijke materie…..
probleem is een kwestie van definitie.

We weten wat DNA is. bewustzijn vult iedereen anders in.

trouwens, als je met dna kloont krijg je nooit krek dezelfde persoon/wezen (omgevingsfactoren).

hersenspoel of geef de kloon wat trauma's mee tijdens zijn opvoeding en die kloon zal een heel andere persoon (met een ander "bewustzijn") worden.
Johan2

In hoeverre komt die ervaring overeen met de BDE ervaring? Hiermee wil ik vragen: lijkt de zuurstoftekort tunnel op de BDE tunnel?
Volledig.
Zoals ik het een BDE'er ooit zag formuleren op een BDE forum:

(1) Because the phenomenon you describe ("X") can't possibly be real but bears a passing resemblance to an established phenomenon ("Y"), it MUST have been Y –
Zo’n stellingname is natuurlijk erg dom, maar wel kenmerkend voor veel sceptici; reden ook waarom ze in openbare debatten vaak de mist in gaan (hier zou een link moeten staan, maar heb ik ff geen tijd voor om te zoeken).
Welke stellingname je ook kiest hij is altijd gebaseerd op een vooringenomenheid.
Dat kun je over iedere discussie zeggen en er daar is op zich niets mis mee. De scepticus uit zijn twijfels wellicht op grond van zijn geloof dat het niet kan, zoals de gelovige zijn onderzoek verricht op grond van de veronderstelling dat het wel kan. Dat men zijn eigen stellingen tracht te falsificeren is een ideaalbeeld dat maar zelden in de praktijk haalbaar is.
Ik meen me ook te herinneren dat Sam Parnia de zuurstofgebrek-verklaring heeft gefalsificeerd, door onderzoek waarin bleek dat mensen die ervaring ook hebben zonder dat er sprake is van zuurstofgebrek.
Dat lijkt me geen falsificatie van de zuurstofhypothese, maar alleen een extra bewijs dat het bij bde’s niet om een buitenzintuigelijke ervaring hoeft te gaan.
Maar goed, zelfs opwekbaarheid binnen of buiten een sterf-situatie zegt uiteindelijk niets over het bestaan van een transcendentale geest
Nee, omdat daar sowieso niks over te zeggen valt. Niet voor niets hebben we het over een bijna en niet over een helemaal dood ervaring.
Sign

1207 schreef:probleem is een kwestie van definitie.

We weten wat DNA is. bewustzijn vult iedereen anders in.

trouwens, als je met dna kloont krijg je nooit krek dezelfde persoon/wezen (omgevingsfactoren).

hersenspoel of geef de kloon wat trauma's mee tijdens zijn opvoeding en die kloon zal een heel andere persoon (met een ander "bewustzijn") worden.
Aan 1207…

Als ik zeg dat het DNA de blauwdruk is van de fysieke materie ….En het bewustzijn de blauwdruk van de geestelijke materie…

Is het precies zoals ik het zeg…. Het DNA zegt niets over de geestelijke materie….. En het bewustzijn zegt niets over de fysieke materie.

Beide staan op zichzelf…dus een kloon is alleen fysiek gelijk aan de ander maar niet het bewustzijn/de geest.

Dan nog de definitie van DNA en het Bewustzijn:

*De definitie van DNA is duidelijk en staat voor het fysieke lichamelijke materie.

*Het bewustzijn/de geest is ook duidelijk en staat voor besef en beleving voor de geestelijke

materie.

Ik heb DNA genoemd om aan te geven dat DNA niet verloren gaat als het lichaam dood wordt verklaard….ook in een fossiel van 100.000 jaar oud, kunnen we DNA uit halen.

Ik ben van mening dat na de lichamelijke dood de materie/bouwstenen van het bewustzijn/de geest nog volledig intact zijn (net als het DNA) en zich na de fysieke dood in een andere dimensie begeven dan wel binnen treden.

Gr. Sign
p__

Volledig.
Kan je een link geven waarin enkele van die zuurstoftekort-tunnel beschreven wordt? Ben benieuwd hoe ze afsteken tegenover de BDE-tunnels.
Dat lijkt me geen falsificatie van de zuurstofhypothese, maar alleen een extra bewijs dat het bij bde"s niet om een buitenzintuigelijke ervaring hoeft te gaan.
Als onderzoek aantoont dat de BDE-tunnel ook optreedt bij personen die geen zuurstofgebrek in de hersenen hebben, dan falsificeert dit de stellinng dat die tunnel door zuurstofgebrek in de hersenen veroorzaakt wordt. Met buitenzintuigelijke waarneming heeft het niets te maken. Ik zeg trouwens 'als' want ik weet niet meer of Parnia het specifiek over de tunnel had, of over de BDE ervaring in het algemeen.
Nee, omdat daar sowieso niks over te zeggen valt. Niet voor niets hebben we het over een bijna en niet over een helemaal dood ervaring.
Het naampje dat je eraan geeft, dood of bijna-dood, is irrelevant, het gaat om wat die ervaring inhoud en wat de staat van het lichaam(hersenen vooral) op dat moment was. De ervaring een transcendentale geest te hebben treedt overigens ook op in andere niet-levensbedreigende situaties, zoals bijv. dromen (lucide, OBE's) en (spontane) mystieke ervaringen. Je kunt niet redeneren "je leeft nog, dus de ervaring was niet transcendentaal".

De definities van leven/bijna-dood/dood vind ik dus van ondergeschikt belang, en al helemaal als je dood definieert als "dood blijven". Op die manier heb je de cirkel mooi rond en krijg je inderdaad nooit van iemand te horen hoe het voelde om dood te zijn.
curious

p__ schreef:Kan je een link geven waarin enkele van die zuurstoftekort-tunnel beschreven wordt? Ben benieuwd hoe ze afsteken tegenover de BDE-tunnels.

Als onderzoek aantoont dat de BDE-tunnel ook optreedt bij personen die geen zuurstofgebrek in de hersenen hebben, dan falsificeert dit de stellinng dat die tunnel door zuurstofgebrek in de hersenen veroorzaakt wordt. Met buitenzintuigelijke waarneming heeft het niets te maken. Ik zeg trouwens 'als' want ik weet niet meer of Parnia het specifiek over de tunnel had, of over de BDE ervaring in het algemeen.

Het naampje dat je eraan geeft, dood of bijna-dood, is irrelevant, het gaat om wat die ervaring inhoud en wat de staat van het lichaam(hersenen vooral) op dat moment was. De ervaring een transcendentale geest te hebben treedt overigens ook op in andere niet-levensbedreigende situaties, zoals bijv. dromen (lucide, OBE's) en (spontane) mystieke ervaringen. Je kunt niet redeneren "je leeft nog, dus de ervaring was niet transcendentaal".

De definities van leven/bijna-dood/dood vind ik dus van ondergeschikt belang, en al helemaal als je dood definieert als "dood blijven". Op die manier heb je de cirkel mooi rond en krijg je inderdaad nooit van iemand te horen hoe het voelde om dood te zijn.
herinner jij je een eerder leven? En zo niet, is het dan (toch) belangrijk voor jou om straks in iets anders over te gaan? Zou je anders bang zijn voor de dood?

er is geen enkele aanwijzing dat onze individualiteit , onze identiteit behouden blijft na het afsterven van de hersenen. Er is een tijd geweest dat zulks mij panisch maakte, maar ik ben nu vergeten waarom
just curious
Assassinator

Op die manier heb je de cirkel mooi rond en krijg je inderdaad nooit van iemand te horen hoe het voelde om dood te zijn.
Duh, als je dood bent voel je niks, je kán niks voelen, je hebt geen zintuigen meer. Wie zegt dat er nog een "je" is? Wat is je "je"?
Als onderzoek aantoont dat de BDE-tunnel ook optreedt bij personen die geen zuurstofgebrek in de hersenen hebben, dan falsificeert dit de stellinng dat die tunnel door zuurstofgebrek in de hersenen veroorzaakt wordt.
Nee, dat zegt alleen dat niet alleen zuurstofgebrek dat kan veroorzaken, je trekt een verkeerde conclusie.
Het naampje dat je eraan geeft, dood of bijna-dood, is irrelevant, het gaat om wat die ervaring inhoud en wat de staat van het lichaam(hersenen vooral) op dat moment was.
De definitie is van levensbelang, de persoon die een BDE "beleefd" is niet dood, leeft gewoon nog en is ook nooit dood geweest en dat is dus ook de staat van het lichaam en de hersenen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
p__

herinner jij je een eerder leven? En zo niet, is het dan (toch) belangrijk voor jou om straks in iets anders over te gaan? Zou je anders bang zijn voor de dood?
Ik herinner me niet een vorig leven. Belangrijk voor mij om over te gaan in iets anders is het wel, dat vind ik net zo belangrijk als dat ik nu niet in een coma lig. Bij mij is de angst voor doorbestaan na de dood groter dan doodgaan en verdwijnen.
er is geen enkele aanwijzing dat onze individualiteit , onze identiteit behouden blijft na het afsterven van de hersenen.
Als alle persoonlijke ervaringen negeert (zoals BDE's en reincarnatieverhalen, mediums, etc.) dan zijn er inderdaad weinig aanwijzingen voor het bestaan van leven na de dood. Maar hoe zou je de levende wereld interpreteren, wanneer je alle persoonlijke ervaringen van andere mensen negeert?

En over de individualiteit en identiteit: van Lommel heeft het in die EO video over een bewustzijnsverruiming. Veel BDE's beschrijven dit ook, en soms is er ook sprake van de bekende mystieke eenheidservaring (waarbij je niet langer meer ik-mens bent, maar ik-universum). Bij BDEs is er ook vaak sprake van een extreem gedetailleerd geheugen, waarbij je alles uit je hele leven tot in detail herbeleeft alsof het opnieuw gebeurt. Ook wordt een zeer snel en helder denkvermogen beschrijven, waarbij antwoorden komen zodra je een vraag bedenkt, en alles opeens heel erg simpel lijkt.

De (in)consistentie tussen al die ervaringen is natuurlijk raadselachtig, maar er is duidelijk wel sprake van een transformatie van de identiteit en individualiteit waar je het over hebt.

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

p__

Duh, als je dood bent voel je niks, je kán niks voelen je hebt geen zintuigen meer.
Ik kaats de bal even terug, want je maakt hier enkele sterke claims:

-hoe weet je dat je niks voelt als je dood bent?

-hoe weet je dat zintuigen noodzakelijk zijn voor bewustzijn?
Wie zegt dat er nog een "je" is? Wat is je "je"?
BDE'ers zeggen dit.
Nee, dat zegt alleen dat niet alleen zuurstofgebrek dat kan veroorzaken, je trekt een verkeerde conclusie.
Dat kan ook ja. In elk geval is wel gefalsificeerd dat zuurstofgebrek de verklaring is voor de tunnel-ervaring.
De definitie is van levensbelang, de persoon die een BDE "beleefd" is niet dood, leeft gewoon nog en is ook nooit dood geweest en dat is dus ook de staat van het lichaam en de hersenen.
Ik denk dat je niet helemaal volgt waar het hier over gaat, want dit is een bekende discussie bij BDE's. Soms is het enige verschil tussen 'dood zijn' en 'bijna-dood zijn' dat de persoon in het ene geval weer bij bewustzijn komt, en in het andere geval dood blijft. De staat van het lichaam is in beide gevallen in de periode voorafgaand aan het terugkeren van bewustzijn hetzelfde. In het ene geval wordt dat lichaam in dezelfde staat dood genoemd, in het andere geval wordt het lichaam achteraf bijna-dood genoemd.

Vandaar dat ik het ook had over de mooie ronde cirkel: wanneer je dood definieert als "persoon X leeft niet meer", dan heb je automatisch ook de definitie van bijna-dood: "persoon X leeft nog". Inhoudelijk zegt dit natuurlijk niets over wat het nou echt fysiek inhoudt om te leven of om dood te zijn. Het is exact hetzelfde als deze definities van leven en dood:

Dood: niet-levend zijn

Leven: niet-dood zijn

Je definieert iets als het tegenovergestelde van het andere, en claimt vervolgens dat het ene niet het andere is. Vandaar dat de discussie over welk woordje je iets geeft ook niet relevant is voor de ervaring opzich, het gaat om de ervaring en de staat van het lichaam (vooral de hersenen). Merk overigens op dat men nog altijd niet in staat is om 'leven' goed te definieren:
Life is different. Defining it is not just a matter of tying together a collection of concepts. When people try to define life, they choose a few of the features of living things and make them the very essence of life. And that, Cleland and Chyba argue, is a mistake. "We don't want to know what the word life means to us. We want to know what life is," says Cleland.

In this sense, scientists who try to define life today make the same mistake that alchemists did in the Middle Ages. Alchemists tried to define substances by their properties, without any understanding of the underlying chemistry. Water, for example, was defined according to its ability to dissolve different solids. This definition led alchemists into confusion. Since ice couldn't dissolve anything, it couldn't be water. Alchemists gave the name "water" to things that we know now are nothing of the sort. They called nitric acid aqua fortis, or strong water, because it could dissolve most metals. Aqua regia, or noble water, was actually a mixture of hydrochloric acid and nitric acid that was powerful enough to dissolve even gold and platinum, the so-called noble metals.

http://www.seedmagazine.com/news/2007/09/t...life.php?page=4

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!