Kun je aan een ander bewijzen* dat je ergens bewust** van bent?
Waarom wel/niet?
*bewijzen: wetenschappelijk bewijzen (dus niet in een rechtzaak of iets dergelijks)
**bewust van iets zijn: het ervaren(voelen) van iets
lijkt me vrij lastig, gevoel zit binnenin.p schreef:Kun je aan een ander bewijzen* dat je ergens bewust** van bent?
Waarom wel/niet?
*bewijzen: wetenschappelijk bewijzen (dus niet in een rechtzaak of iets dergelijks)
**bewust van iets zijn: het ervaren(voelen) van iets
Wat is hier vaag aan dan?Laten we dan eerst eens uitzoeken wat bewustzijn precies is, want 'het ervaren (voelen) van iets' vind ik een veel te vage omschrijving van bewustzijn. En als iets vaags is, kun je daar ook moeilijk wetenschappelijk onderzoek naar doen.
Niemand weet dit, maar binnen de wetenschap wordt momenteel aangenomen dat het bewustzijn een lichamelijk product is.Is bewustzijn iets puur lichamelijks, of is het iets geestelijks?
Als je een emotie ervaart, dan ben je je er bewust van. Als je een gevoel hebt, dan ben je je hier bewust van. Een emotie kan echter ook bestaan zonder dat je je ervan bewust bent, namelijk in iemand anders bewustzijn. Maar dit weet je niet zeker omdat je het zelf niet ervaart.Is bewustzijn hetzelfde als gevoel? Dat laatste lijkt me niet, bij gevoel denk ik meer aan emoties.
Snellejelle schreef:lijkt me vrij lastig, gevoel zit binnenin.
je kunt iemand wel overtuigen van het feit dat jij je ergens bewust van bent.
als jij iets voelt of denkt dan kan niemand(inprincipe) weten wat dat is.
op het moment dat jij iets denkt kunnen andere niet weten wat dit is.
wel kun jij ze dit vertellen of ze kunnen het aanvoelen.
maar bewijzen dan moet je het kunnen aantonen, dus ik denk dat het niet mogelijk is om dit echt te bewijzen.
Hier ben ik het niet mee eens. Het enige dat je dan kunt bewijzen, is dat er daar hersenactiviteit plaatsvindt. Je kunt aannemen dat iemand die dezelfde hersenactiviteit als jou heeft, ook bewust is net als jou, maar bewijzen kun je dit niet.Misschien is het mogelijk te onderzoeken wat deze processen zijn (misschien is dit in het verleden al wel gedaan). Wanneer je de verschillen in hersenactiviteit kent, kun je het ook wetenschappelijk bewijzen.
mee eens p. je meet enkel dat er hersenactiviteit plaatsvindt, maar dat bewijst verder niets.Hier ben ik het niet mee eens. Het enige dat je dan kunt bewijzen, is dat er daar hersenactiviteit plaatsvindt. Je kunt aannemen dat iemand die dezelfde hersenactiviteit als jou heeft, ook bewust is net als jou, maar bewijzen kun je dit niet.
zpidermen schreef:Is bewustzijn iets puur lichamelijks, of is het iets geestelijks?
Niemand weet dit, maar binnen de wetenschap wordt momenteel aangenomen dat het bewustzijn een lichamelijk product is.
... als diezelfde wetenschap niet eens zeker weet wat bewustzijn precies inhoudt?