Puzzel Puzzels
scoop
Artikelen: 0

Batterij

ik had een vraag over het opladen van batterijen

Hoe kan een batterij smelten in een oplader?

is het omdat het verkeerd angesloten wordt of omdat een niet oplaadbare batterij in de lader wordt gestopt?

ik heb namelijk van iemand gehoord dat een batterij van hem was gesmolten

maar hij wist niet of dit kwam door de eerste of tweede reden en daar headden we een discussie over

Ik dacht aan tweede geval, want moet een batterij niet ontploffen als je het verkeerd aansluit?

nog verder bedankt

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Ruben01

Re: Batterij

Een batterij die smelt in een oplader betekent dat je het er een te hoge temperatuur ontstond in de batterij, dit kan vele oorzaken hebben.

Het kan zijn de de batterij is kortgesloten en dat ze daarom opwarmt tot ze smelt, het kan zijn dat de laadstroom te groot was. Een te hoge stroom zorgt voor een verhoogde temperatuur.
is het omdat het verkeerd angesloten wordt of omdat een niet oplaadbare batterij in de lader wordt gestopt
Dat kan natuurlijk ook, de laatste tijd moet je ook opletten voor welk type batterijen jelader geschikt is, er is namelijk een verschil tussen NiCd en NiMH, ten eerste liggen de spanningen anders (1,5V en 1,2V).

Zoals je ziet hangt het van veel verschillende factoren af !!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

klazon
Pluimdrager

....., er is namelijk een verschil tussen NiCd en NiMH, ten eerste liggen de spanningen anders (1,5V en 1,2V).
Dat is niet juist. Zowel NiCd als NiMH zijn 1,2 volt.

Je vindt tegenwoordig dan ook vaak laders die voor beide geschikt zijn.
Ruben01

klazon schreef:Dat is niet juist. Zowel NiCd als NiMH zijn 1,2 volt.

Je vindt tegenwoordig dan ook vaak laders die voor beide geschikt zijn.

Sorry ik heb mij vergist ik bedoelde een 1,5V alkaline t.o.v. van NiMH.

Dat van die laders heb je gelijk in !! Maar de vraag is of scoop zo'n lader heeft.
aaargh

Zou je zekering normaal gezien niet moeten doorslaan voor de batterij kan smelten? Volgens mij spreken we hier toch van enorme amperages die normaal gezien brand moeten veroorzaken?
Ruben01

Zou je zekering normaal gezien niet moeten doorslaan voor de batterij kan smelten? Volgens mij spreken we hier toch van enorme amperages die normaal gezien brand moeten veroorzaken?

Je zal inderdaad te maken hebben met een hoge stroom, deze stroom is wel bij een spanning van ongerveer 1,5V. De adapter op 220V gaat dus een beperkte stroom trekken uit het elektriciteitsnet en de zekering gaat niet springen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

High-Voltage

Hier wil ik toch nog even iets aan toevoegen:

Als je batterij smelt door een laadstroom, dan is er toch iets grondig mis met de lader. Dan moet ten eerste de spanning al serieus boven de nominale laadspanning uitreiken, maar ten tweede dan moet de adapter al serieus overgedimensioneerd zijn. Die adaptertjes van commerciële toestellen zijn meestal maar zeer juist gedimensioneerd. Deze gaan dus veel eerder uitroken dan dat je batterij gaat smelten!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!