Over de genezing van autisme wil ik graag wel een link of artikel zien, want ik vind er alleen maar die aangeven dat autisme niet te genezen is, net zoals in alle vakmatige literatuur staat. Het je dat albert? ben benieuwd!
Ik zou natuurlijk de vraag kunnen omkeren. Heb jij een artikel wat bewijst dat autisme niet te genezen is? Zolang we de oorzaken van AS en autisme niet kennen kunnen we noch een positieve noch een negatieve uitspraak doen over genezing. Dat is iets waar geen echte exacte wetenschapper het mee oneens zal zijn.
Nee, ik heb helaas nog geen artikel daarover. Als iemand er al van 'genezen' is dan zal iedereen in dat wereldje (psychiaters enzo) bij hoog en laag ontkennen dat hij ooit AS heeft gehad, dan zullen ze concluderen dat het een misdiagnose was. Dat krijg je nu eenmaal als er al zo'n stelling wordt ingenomen bij voorbaat terwijl er geen enkele wetenschappelijke basis voor is. Mensen die geen problemen meer hebben komen ook niet in aanraking met psychiaters hé.
Enneh, ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb nog nooit gehoord van een onderzoek waarbij ze tienduizenden mensen met AS voor minstens 40 jaar hebben gevolgd. Dat de heren psychiaters eerst maar eens zo'n onderzoek doen en dan pas op basis van de uitkomst een stelling nemen en niet andersom.
Een been kan niet aangroeien, hersenen kunnen inderdaad een deel compenseren, maar een defect is niet te compenseren.
Dat hangt er maar net van af wat het defect is. Jij weet niet wat het defect is maar jij durft wel de stelling in te nemen dat al die verschillende defecten die bij de verschillende fysiologische vormen van AS voorkomen niet te genezen zou zijn?
Dat vind ik toch knap, ik kan het niet en voor mij is het mijn studie. Ik denk dat als ik het aan mijn profs van neurowetenschappen zou vragen dat zij het ook niet zouden kunnen.
Jij gaat ervan uit dat autisme puur een hardwareverhaal is.
Nee, waar ik van uit ga is iets complexer dan dat. Ik heb het overigens over AS en niet over autisme, zoals je weet heeft autisme veel ernstigere symptomen wat niet wilt zeggen dat mensen met AS niet even erg of erger lijden onder hun aandoening.
Als kind hebben ze een gebrekkige hardware, als volwassene hebben ze een goede hardware. Het probleem is dat bij de meesten van hun de software gebrekkig blijft omdat er bij hun geen goede begeleiding is. De software kan er namelijk makkelijker worden ingestopt wanneer ze kind zijn en dan zijn de sociale omstandigheden ook veel gunstiger daarvoor. Een kind kan ongegeneerd afkijken bij zijn familie hoe mensen sociaal met elkaar omgaan. Een volwassene die weinig sociale contacten heeft kan dat niet.
Een kind mag fouten maken op sociaal vlak, in voetbaltermen starten ze allemaal tegelijkertijd op een laag niveau en kunnen ze zich aan elkaar optrekken naar een hoger niveau (ik heb het over het niveau van sociaal functioneren.) Iemand met AS wordt veronderstel om in één keer bij het eerste elftal mee te doen en kan zich aan niemand optrekken. Hij zal weinig tot niet de bal krijgen en zodoende ook niet de ervaring opdoen om een betere voetballer te worden.
Dus ik ga er juist niet van uit dat het enkel een hardwareverhaal is. Ik ga er juist van uit dat de hulpverleners eens hoognodig een extra cursus programmeren moeten volgen.
Mensen met autisme missen een vaardigheid in sociale context de ander aan te voelen.
Sommigen die AS hebben leren dat toch wanneer ze ouder worden. Uiteraard zal iedereen die zich aan het dogma wilt vasthouden dat het niet mogelijk is om dat te leren op zoek gaan naar een alternatieve verklaring voor het feit dat ze dan wel gepast gedrag vertonen en dan verzinnen ze maar dat dat truucjes zouden zijn.
Ik krijg op mijn studie ook behoorlijk wat te horen over de geschiedenis van de wetenschap en deze fout hebben ze enorm vaak gemaakt hoor.
Uigaan van een verkeerde vooronderstelling en op basis daarvan met verkeerde verklaringen komen enkel omdat ze niet willen inzien dat hun vooronderstelling niet klopte.
Dus de andere hersendelen kunnen niet compenseren wat er in eerste instantie al niet was.
Nogmaals, dat hangt af van wat het gebrek is/was.
Ik weet niet wat jij van neurofysiologie afweet.
Als je een lob in zijn totaliteit mist dan ziet het er vrij somber uit, ja.
Dat is gelukkig meestal niet het geval. Meestal is er gewoon een disbalans die bij het ouder worden weer terug in evenwicht komt. Één deel van de hersenen is wat overontwikkeld, een ander deel is wat onderontwikkeld. Bij het ouder worden raakt dat deel wat minder ontwikkeld was weer beter ontwikkeld.
Maak niet de fout om te denken dat het enkel om de hersenmassa gaat. Was dat maar waar, dan zou ik met mijn lengte intelligenter zijn
Het draait in het functioneren van de hersenen om de complexiteit van de verbindingen tussen de neuronen. Dus zelfs als een deel van jouw hersenen wat minder weefsel heeft dan nog kan dat zich perfect goed ontwikkelen.
Hier zijn zowel fysische als als niet-fysische bewijzen voor.
- fysisch bewijs: Er zijn mensen geweest die een waterhoofd hadden en practisch geen hersenweefsel hadden (nog geen 10% van wat jij en ik hebben!) en toch een volledig normale intelligentie hadden. Ze konden ook volledig normaal functioneren. Ze misten nochtans heel wat meer dan een lobje.
- niet-fysisch bewijs: Uit intelligentietesten blijkt dat bepaalde componenten die bij kinderen met AS sterk onderontwikkeld zijn op latere leeftijd volstrekt normaal ontwikkeld zijn. Één test waarbij dat is gebleken, en die door een Amerikaanse universiteit is uitgevoerd, is de test naar het visueel geheugen.
Ook die wetenschapper van Cambridge Universitye (algemeen erkend als de beste universiteit in de wereld!) waar ik eerder naar verwezen heb heeft dat ondervonden met dat deel van zijn intelligentietesten (de vrouwelijke intelligentiecomponenten) waar de kinderen met AS zwakker presteren (weet je nog? de extreme male brain hypothese).
Kortom, de hersenen kunnen wellicht toch wat meer compenseren dan dat jij denkt. Ik wil je er ook even op wijzen dat ze nu heel wat meer hierover weten dan 10 jaar geleden. Ik weet niet wanneer jij gestudeerd hebt maar als dat al 10 jaar geleden is of nog langer ga er dan maar van uit dat een groot deel van wat ze jou hebben verteld op neurogebied niet klopt. Deze wetenschap is een piepjong kuikentje wat eigenlijk nu pas echt volwassen aan het worden is en in een stroomversnelling is geraakt dankzijk betere onderzoeksmethoden en een bredere basis van de mensen die dit vak beoefenen.
Overigens, zogauw er nieuwe kennis en inzichten zijn is het nog maar de vraag hoe lang het duurt voordat die kennis en inzichten de docenten van de hogescholen hebben bereikt.
Er is dus meestal helemaal geen sprake van compenseren van iets dat er niet was, er is sprake van het herstellen van een disbalans.
Heeft 1207 niet gezegd dat hij enkel een te kleine hypothalamus had? (PS, de hypothalamus is oa betrokken in het sociaal functioneren, de hormoonhuishouding en het geheugen). Hij mist niet eens iets in zijn hersenen.
Over de hypothalamus kan ik nog een interessante wetenschappelijke ontdekking meedelen hier, iets wat 10 jaar geleden nog niet bekend was.
Het blijkt zo te zijn dat het volume van de hypothalamus sterk kan veranderen tijdens het leven al naar gelang de stimualtie die het krijgt.
Één zeer interessant experiment waaruit dat is gebleken is het volgende:
In London moeten de taxichauffeurs (die bekend staan als de besten in de wereld) voor hun examen alle straten van London uit hun hoofd leren. Ze hebben met brain imaging technieken gemeten hoe groot zijn hypothalamus is aan het begin van hun opleiding. Na het behalen van hun diploma hebben ze weer dat volume gemeten. Wat bleek? De hypothalamus was sterk gegroeid. Alle soortgelijke experimenten die daarna zijn uitgevoerd hebben een soortgelijk resultaat gegeven. Zo blijkt het tevens te zijn dat de hypothalamus krimpt wanneer je een tijd lang niet hebt gestudeert.
Als dat geen sterk compensatievermogen is van de hersenen, wat dan wel? De hersenen zijn echt heel wat dynamische dan wat ze decennialang hebben wijsgemaakt aan de studenten. Vraag het maar eens aan deskundigen die neurowetenschapper zijn.
Inderdaad gaan de 2 topics door elkaar lopen. Dat komt vooral doordat de andere topic off-topic is geraakt. Het ging over de vraag ofdat Albert Einstein wel of geen AS heeft.
De conclusie is dat hij veel symptomen heeft maar dat het (vooralsnog) niet wetenschappelijk bewezen kan worden. Mijn zegen heb je dan ook om die andere topic te sluiten aangezien hij allan off-topic is en we het nu in 2 topics over hetzelfde hebben.