Ook al zal het wellicht kloppen, ik blijf het vreemd vinden. Daarom heb ik thuis even een snelle proef gedaan:
-bekers water. A: koud kraan water, B lauw, C heet.
-hup in de diepvries en kijken wat er gebeurt.
na 1.5 uur :
A ca 2 mm ijslaagje
B ca 1 mm ijslaagje
C nog niet gesloten ijslaagje
na 3.5 uur :
A ca 9 mm ijslaag
B ca 8 mm ijslaag
C ca 7 mm ijslaag
na 5 uur :
A voor ca 60% bevroren
B voor ca 55% bevroren
C voor ca 50% bevroren
na 6.75 uur :
A binnenin nog een bolletje water van 0,5 cm doorsnede
B binnenin nog een bolletje water van 1,5 cm doorsnede
C binnenin nog een bolletje water van 2,0 cm doorsnede
In mijn geval gaat het dus niet op. Het koudste water is namelijk het eerst bevroren.
Op de eerder geplaatse link staat:
Zolang er geen onzuiverheid en geen beweging is, kan water een paar graden onder nul nog vloeibaar blijven. Water dat warm is geweest, ondergaat deze superkoeling gemakkelijker. Door de verwarming zijn veel opgeloste gassen uit het water verdwenen. Het is daardoor zuiverder geworden. Warm water koelt daarom gewoon door, en is in één keer bevroren als je de koelkastdeur open doet. Koud water krijgt eerder een vliesje ijs, en dat belemmert verdere afkoeling.
Misschien had ik gekookt/gedestileerd water moeten gebruiken ipv heetste kraanwater? Misschien heb ik in mijn huis-tuin-en-keuken diepvries niet genoeg superkoeling waardoor het afkoelen te langzaam gaat en het hete water niet meer 'dynamisch' is?

Ook al zal het wellicht kloppen, ik blijf het vreemd vinden. Daarom heb ik thuis even een snelle proef gedaan:
-bekers water. A: koud kraan water, B lauw, C heet.
-hup in de diepvries en kijken wat er gebeurt.
na 1.5 uur :
A ca 2 mm ijslaagje
B ca 1 mm ijslaagje
C nog niet gesloten ijslaagje
na 3.5 uur :
A ca 9 mm ijslaag
B ca 8 mm ijslaag
C ca 7 mm ijslaag
na 5 uur :
A voor ca 60% bevroren
B voor ca 55% bevroren
C voor ca 50% bevroren
na 6.75 uur :
A binnenin nog een bolletje water van 0,5 cm doorsnede
B binnenin nog een bolletje water van 1,5 cm doorsnede
C binnenin nog een bolletje water van 2,0 cm doorsnede
In mijn geval gaat het dus niet op. Het koudste water is namelijk het eerst bevroren.
Op de eerder geplaatse link staat:
[i]Zolang er geen onzuiverheid en geen beweging is, kan water een paar graden onder nul nog vloeibaar blijven. Water dat warm is geweest, ondergaat deze superkoeling gemakkelijker. Door de verwarming zijn veel opgeloste gassen uit het water verdwenen. Het is daardoor zuiverder geworden. Warm water koelt daarom gewoon door, en is in één keer bevroren als je de koelkastdeur open doet. Koud water krijgt eerder een vliesje ijs, en dat belemmert verdere afkoeling. [/i]
Misschien had ik gekookt/gedestileerd water moeten gebruiken ipv heetste kraanwater? Misschien heb ik in mijn huis-tuin-en-keuken diepvries niet genoeg superkoeling waardoor het afkoelen te langzaam gaat en het hete water niet meer 'dynamisch' is?
:shock: