Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

πŸ—¨οΈ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aanπŸ”₯. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Het gevolg van iedereen even rijk !

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Regor » di 14 apr 2026, 22:53

@Berrus,

Volgens de behoeften piramide van Maslov is "enkel werken om aan de levens - basisbehoeften te voldoen" de laagste trap van de piramide.
De hoogste trap is de zelf verwezenlijking (weet U vanuit uw professionalisme beter dan ik) en dan komt men in een heel ander circuit terecht ........... waarbij "the sky the limit is"

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Berrus » ma 13 apr 2026, 09:13

Wat je gevolg van iedereen even rijk blootlegt, is niet zozeer wat er gebeurd als iedereen even rijk is, economisch gezien, maar waar systematisch het menselijk streven wordt gelegd. Het streven naar rijkdom, want met rijkdom kan ik leven , terwijl wanneer iedereen rijk is en kan kopen wat ie wil, niemand meer productief is. Wat laat zien dat wij niet afhankelijk zijn van rijkdom, maar van onze productiviteit en dat rijkdom (het hebben van bezit (geld)) een manier is waarop we samenleven.

Allen even rik zijn, of even arm hoeft de economie niet vanaf nul te beginnen, de huidige vorm kan blijven bestaan, het enige wat hoeft te veranderen is de motivatie. Wat tegelijker tijd weer inhoud dat rijkdom geen enkel betekenis meer heeft, maar dat wat betekenis heeft, eigenlijk wijzelf zijn, want wij zorgen voor elkaar, door te doen wat we doen. En dat het afhankelijk is onder welke motivatie wij het doen. Of je bezit moet hebben zijn of dat het niets uitmaakt wat je hebt of kunt, om de toegankelijkheid van "rijkdom" te ervaren.

Bij de een ben je afhankelijk van de afname van je productiviteit, wat betekent dat de behoefte is dat zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk willen en zoveel mogelijk afnemen. Bij de ander is productie naar behoefte voldoende is. Bij het ene is produceren voor bezit het doel, bij de ander is produceren voor het gebruiksgemak het doel, waarbij je minder hoeft te bezitten, maar slechts toegang hoeft te hebben als gebruiksvoorzieningen.

Bij het ene moet iedere dag maar weer verdient worden, bij het andere moet iedere dag de voorraad aangevuld worden.

Wat dan zichtbaar wordt, is hoe weer we willen, des te meer tijd we moeten besteden aan productie, des te mind3er tijd we overhouden, waardoor het gevoel ontstaat dat je leeft om te werken. Bij het minder willen houden we meer tijd over om te doen wat leuk is.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door curious_CF » za 21 mar 2026, 11:21

Grappig ,iedereen rijk dus iedereen arm.
Inflatie ,gevolg alles wordt betaald met de waarde van water.
Geen mens heeft dan nog de motivatie de wereld te verbeteren.
Doet me denken aan de linkse protesten ,een betere wereld begint bij jezelf ,maar geen enkel individu in deze categorie doet echt iets .

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Regor » do 19 mar 2026, 11:12

@Bena,

Waarom zou ik niet weten dat de mensen gedreven zijn hoor hebzucht, weinig of niets van de mens is mij vreemd na 75 jaar !
En het gaat niet over een paar rijken die niet meer werken voor het geld.
Dat is gewoon naast de essentie van de topic.
Is dat nu echt zo moeilijk om niet "eng" te denken.

Als U niet begrijpt dat als IEDEREEN 100.000 euro zou hebben ......dat precies hetzelfde is alsof iedereen 0 euro zou hebben, geraken we geen stap verder.
Er is een grote dosis logica mee gemoeid om dat in te zien blijkbaar.
.......................................
Het is een beetje gelijkaardig (maar niet volledig) als het volgende triviale voorbeeld.
Op 1 januari heeft A 100 euro schuld aan B door een karwei.
Op 1 Februari heeft B 100 euro schuld aan A door een andere karwei.
Dus zouden ze beiden 100 euro rijker kunnen worden ....... neen de schulden van beiden worden nul.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Regor » do 19 mar 2026, 11:09

@Bena,

Waarom zou ik niet weten dat de mensen gedreven zijn hoor hebzucht.
En het gaat. iet over een paar rijken die niet meer werken voor het geld.
Dat is gewoon naast de essentie van de topic.
Is dat nu echt zo moeilijk om niet "eng" te denken.

Als U niet begrijpt dat als IEDEREEN 100.000 euro zou hebben ......dat precies hetzelfde is alsof iedereen 0 euro zou hebben, geraken we geen stap verder.
Er is een grote dosis logica mee gemoeid om het in te zien.
.......................................
Het is een beetje gelijkaardig (maar niet volledig) als het volgende vb.
Op 1 januari heeft A 100 euro schuld aan B door een karwei.
Op 1 Februari heeft B 100 euro schuld aan A

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door HansH » do 19 mar 2026, 08:27

R_Bena schreef: ↑wo 18 mar 2026, 22:47 Ze werken voor het geld. Regor houdt geen rekening met de menselijke hebzucht. Een mens wil altijd meer, ongeacht wat ie verdient.

Daarom kiezen voetballers die al multimiljonair zijn altijd voor een club die nog meer salaris kan bieden.

Mensen die niet zoveel verdienen denken altijd: ze zullen nu toch wel genoeg hebben? Maar zo werkt het niet. Bovendien hebben ze een veel hoger uitgavenpatroon.
ik denk dat er meer achter zit:
-laten zien wat je beter kunt dan anderen (innovativiteit, je waarde uitdrukken in geld, dus niet om het geld zelf)
-dus als iedereen 20 miloen verdient net zoals die voetballer, dan is het voor die voetballer geen onderscheidend vermogen meer.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door R_Bena » wo 18 mar 2026, 22:47

Ze werken voor het geld. Regor houdt geen rekening met de menselijke hebzucht. Een mens wil altijd meer, ongeacht wat ie verdient.

Daarom kiezen voetballers die al multimiljonair zijn altijd voor een club die nog meer salaris kan bieden.

Mensen die niet zoveel verdienen denken altijd: ze zullen nu toch wel genoeg hebben? Maar zo werkt het niet. Bovendien hebben ze een veel hoger uitgavenpatroon.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door HansH » wo 18 mar 2026, 22:43

R_Bena schreef: ↑wo 18 mar 2026, 22:28 Musk werkt niet meer omdat ie te rijk is? Bezos? Zuckerberg?
Dus werken ze niet voor het geld.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door R_Bena » wo 18 mar 2026, 22:28

Musk werkt niet meer omdat ie te rijk is? Bezos? Zuckerberg?

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Regor » wo 18 mar 2026, 14:43

@HansH,

Akkoord, maar dat is het scenario dat zich afspeelt na het economische dieptepunt veroorzaakt dor iedereen te rijk ...... hervatten van de economie.
Allen "even rijk" is economisch wiskundig als "even arm" .......... elkeen heeft niets van bezit.
Het mechanisme van de economie moet weer vanaf nul beginnen.
Iedereen even rijk leidt tot een economisch vazcum .......; waarbij economie opnieuw moet ontstaan door de "verschillen" aanwezig in de mens ........ behoeften.

Iedereen gelijk (rij) is slecht voor de economie, maar goed voor de aarde / natuur.

Interessant boek o.a. over de toekomst van de mens.
De derde golf van Alvin Tofler ISBN 97890204344408

https://www.bol.com/be/nl/f/de-derde-golf/34960987/

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door HansH » wo 18 mar 2026, 13:49

Regor schreef: ↑wo 18 mar 2026, 10:28
Iedereen rijk, iedereen wil kopen .. maar niemand wil nog werken omdat hij toch rijk is .. dus geen productie
spullen zijn toch nodig dus zullen mensen meer geld bieden voor wat er niet is aan producten, dus die worden schaars en duur. Dus als er teveel geld is gaan de prijzen omhoog en komt de productie weer op gang. Geeft enorme inflatie volgens mij dus.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Regor » wo 18 mar 2026, 10:28

@HansH,

U mist de "pointe" van de topic, ruime visie aub op gebied van gedrag van de mensen, en voornamelijk de economie.
Beeld U in welk scenario er zou ontstaan in de wereld moest iedereen plots 100 miljoen bezitten.
............
Het scenario:
Iedereen rijk, iedereen wil kopen .. maar niemand wil nog werken omdat hij toch rijk is .. dus geen productie, en niemand hoeft te verkopen omdat hij toch rijk is...... dus komt alles tot stilstand... tenzij er nieuwe behoeften komen, maar niemand zou ze wilen maken / produceren en verkopen, want men is toch rijk !

De economie en de drijfveer van de mensen komt voort uit de "verschillen"
Precies zoals in de elektriciteit ...... Tussen twee punten op gelijke spanning loopt geen stroom !

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door HansH » di 17 mar 2026, 22:17

R_Bena schreef: ↑di 17 mar 2026, 13:58
De economie en de menselijke behoeften worden draaiende gehouden door "verschillen" in rijkdom en bezit.
Als iedereen zeer rijk zou zijn komt er uiteindelijk een toestand alsof iedereen geen bezit noch rijkdom zou hebben.
Ze zeggen altijd: geld maakt niet gelukkig. Maar te weinig geld maakt wel ongelukkig. dus het is een soort clip functie waarboven het toch allemaal niets meer toevoegt. Dus beter om het geld dan te verdelen als je echt ver boven die drempel zit waar het toch allemaal zinloos wordt zodat iedereen in ieder geval niet te weinig heeft. Iedereen gelukkig dan toch?
Wat heeft het voor zin om 100 miljoen te bezitten als je niet meer weet waar je het aan moet uitgeven.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door Regor » di 17 mar 2026, 19:50

Off topic,
Als men een topic plaatst en men drukt op verstuur, maar men ziet hem niet verschijnen drukt men nogmaals op verstuur ... enz .......
Uiteindelijk staat de topic er dan meermaals in.
Dat het veld "verstuur" van blauw naar zwart wijzigt is een veel te onopvallende sein.
Laat de dubbels deleten aub.
Graag de SW aanpassen aub, anderen hebben het ook soms voor.

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

door R_Bena » di 17 mar 2026, 14:04

Regor schreef: ↑di 17 mar 2026, 14:03 @Bena,

Het is zeer eenvoudig, iets om een tijdje rustig over na te denken.
Ja, maar leg het me dan ook eenvoudig uit. Of gooi het door chatgpt.